Somnar

Sluta vara så dum
att du inte låter tanken
Lämna dig
En gång för alla

Jag lämnade ljuset på
Ifall du skulle gå upp
På natten
Och stirra in i mörkret
Jag ville inte du skulle bli rädd
Så jag lät lampan lysa

Nu släcker jag
Jag är inte mörkrädd
Men jag, jag vet ju hur jag ska gå
Jag hittar utan lampan tänd

Nu pratar jag inte innan sömnen
Vem lyssnar på det jag berättar
När det är så lugnt och tyst här
Det förändrades
Nattens samtal blir annorlunda nu

Det kanske blir kväll ändå
Nånstans så somnar jag
I rummen utan tända lampor
Beredd på framtiden
Som kommer ändå

Och jag drömmer
Och en dag ska jag kanske flytta härifrån
Tillbaka och beredd på framtiden
Och jag somnar lite lugnare
Dag för dag
Och det är ok idag

Fiske i norr Juli 2016

Fisketur i norr....
Ja, det var riktgt länge sedan jag gjorde ett blogginlägg här. Men det är lite kul att ha en resa som denna dokumenterad på bloggen och inte i ett facebookflöde som bara rasar ut och försvinner i etern.

Det var jag och Lars som även detta år besämt oss för att ta oss upp i norr för att få känna av de härliga fiskarna i vildmarken. Som vanligt var det osäkert. När åker vi? Åker vi? Men allteftersom resan planerdes kändes det också att det var på riktigt. Vi skulle få till vår vandring över fjället för att nå en härlig campingplats och en bra fiskekrök i ån...

Resan upp.. Jag tog bilen upp till Lars och Sofia som en första anhalt på redan upp. Så här vackert bor dom där uppe i prinsens trakter... Ockelbo.

Och hundarna hälsade mig välkommen. En ny hund skulle jag få lära känna denna resa. En ung, lite småvild valp vid namn Shiro. En Akita...

Men nu till resan upp. Det började med att vi for upp genom Sverige till fina vatten runt Tärnaby. Vi träffade Nils-Peter som bjöd på en rejäl grillmåltid innan vi testade fiskevattnen runt Solberg som en första test av hur det skulle bli att fiska.

Vakade rejält när vi kom ut till vattnen runt 21-tiden. Lars lyckades såklart pricka in resans första öring. På lånad rulle och lina...

Öring från Solberg...

Sen var det dags att vandra upp till nya fiskevatten. Var vill vi inte riktigt berätta men fint är det... Men själva vandringen blev en rejäl prövning. Lars hade fyllt på förrådet ordentligt med utrustning för sig och sin hund. Men med lite kraft och vilja kom vi till slut fram och kunde slå läger.

Vandring över fjället...

Lite trött ser även jag ut...

Lägret i starten...

Lite fiskar hittade vi också...Tror detta är min tredje öring, morgon två...

Spanar efter fler öringar i regnet...

Och det blev fler... Vissa dagar blev det fisk varje gång vi gick ner till vattnet. Det var bara när regn och blåst gjorde det svårt som jag blev utan vid två tillfällen.

Regn o blåst hindrade inte Lars såklart. Han tar fisk i alla väder.

Här en av mina öringar från ett stilla soligt vatten. Inte lätt men oerhört kul när den här bet på. Hade en öring framför mig i en djuphåla som gick runt och åt oavbrutet men den bröt sällan vattenytan. Så jag band på en lite tyngre nymf som jag lät sjunka ner mot hans glupska mun. Det fungerade...

Det blev inte bara fiske. Lars fotade en del med sin kamera och vi vandrade runt i omgivningarna och bara njöt tillvaron...

Självklart fick de flesta fiskarna simma tillbaks men nån fisk blev till en go middag oxå..
Här hittade vi ett enkelt sätt att tilllag öringen.. Mums... en tunn sten över elden sen var fisken redo att slukas av hungriga fiskare...

Var vi vakna tillräckligt länge fick vi se en och annan solnedgång oxå..

Här passerade vi på vår vandring uppåt... Vackra platser är en viktig del av resan.
Och att slita och gå är också en del av resans charm och minnesskapande...

Och fiskarna var starka och kämpade väl... Här är en som jag släppt tillbaks efter fångst och som står och samlar krafter innan den ger sig av igen...

En fin fisk av Lars...

Sen var det till slut dags att gå hem. Trötta och nöjda och med lite lättare packning gick hemfärden både snabbare och lätare. Stinkande kläder skulle snart bytas mot bastubad i Tärnaby... =))

Var tvungen att ta en liten extra halvkilometer upp på en liten topp vi passerade.. Nästan 1000 m.ö.h.

Finns massor mer att berätta men nu har jag lite av resan som ett minne här på bloggen...
See Ya...

Ett gammalt klipp från skolan - Studenten.. Gerillaorkestern...

Trevligt med Student och musik på Nobelgymnasiet...
Gerillaorkestern uppträder..

På väg mot vinter och djupare höst...

Trädet 23 september 2013
Varje dag när Albert och jag går mot skolan så stannar vi till vid ett trä och tar ett foto. Och jag och mamma Yvonne har sagt att han fyller år när trädens löv är gula och röda och börjar falla av träden. 8 oktober är hans 6:e födelsedag.
Så nu ser vi hur trädet sakta men säkert ändrar färg och möter hans dag. Hoppas att löven hinner bli ännu mer gula, att klorofyllet med hast flyr in i trädens vindlande gångar och att trädet, liksom många av oss, börjar ställa in sig på sparlåga i den kyla som nu kryper in innanför skjortkragar och kyler våra fötter på vardagsrumsgolv som inte vill bli riktigt tillräckligt varma.

24 september 2013

26 september 2013

30 september

3 oktober 2013

4 oktober 2013

Måndag 7 oktober 2013 - nu börjar löven bli riktigt höstiga... Härligt! Imorgon ör din dag Albert!!

Jag satt och skrev ett lång litterärt inlägg när..

En resumé av vintern och vårens fiske.... 2012/2013

Jo, jag satt som sagt och skrev ett inspirerat och litterärt inlägg om tre fisketurer jag gjort i vår. När jag plötsligt får blåskärm på datorn och den kraschar. Så nu blir det inte nåt långt och inspireart inlägg utan snarare ett fotokollage med lite kommentarer. Så kan det gå.

Vinterns fiske är förbi och även om det inte alltid gav så här magert resultat så har det väl inte varit värsta vinterfisket. Lite för få turer kan man väl säga. Här ett pass med Svärfar Bertil som fångat en baddare. Kaxig abborre...

Men en minnesvärd fisketur var när jag fick följa med Alexander på skoter ut på Vänern.

Över 100 abborrar och de sa att det var en halvdålig dag eftersom de största fiskarna inte var där. Stora nog för mig iallafall.
Här Alexander med en fin borre.

En tur med Bertil till lakfisket blev det också. VAr ju lite nya regler, med förbud för lakfiske i älven. Men nu var vi inte där utan på vårt egna ställe i Vänern. Och vi fick oss en varsinn lake på isen där ute. Trevlig mörk kväll.

Blev god enligt standardrecept. Stuvad lake, med muskot. Mums!

Och nån tur blev det med Pelle på vår gössjö och i år fick han förvånansvärt med gös å pimpel också.
Pelle med de rätta knycken. Här hann han inte ens sitta ned för han ahde borrat upp flera hål som han höll igång. Och med gös som resultat. Lovar gott inför vårfisket.

Jag kämpar på men den här gången fick jag nöja mig med några små abborra som inte ens får vara med på bild.

Men nån tur på Vänern med Roland och vänner blev det också och då fick man se glimten av några riktigt feta goda abborrar.

Fortsättning följer... (Thomas)

Fiskesäsongen är snart igång!!

Nu får det här bli lite mer min fiskedagbok igen.
I år känns det som om det finns potetial at bli mycket fiske. Om det blir mycket fisk är en annan fråga. Inte helt oviktig men inte avgörande heller...
Nästa helg drar jag ner till västkusten runt Göteborg på en flugfiskarkurs. Ska försöka fåörstå mig på det där med flugfiske efter kustens silver, havsöring.

Och i sommar är det två lite mer spännande resor som jag planerar inför just nu. Den ena är en fjällfiskeresa till en underbar och hemlig plats runt Tärnaby. Hoppas ändå att det ska bli en fin resa. Tror väl ändå inte att jag ska slippa myggen som vi gjorde 2011.

Sen hoppas jag på lite flugfiske runt Sälen. Med Nolle.

Sen allt det vanliga fisket efter gösen och abborren.
Och lite vår trolling står också på menyn så fort vi får i båten i Vänern nu. Där har det ju gått lite dåligt när vi provade förra året, men övning ger färdighet och i år ska det lossna. Blev ju några öringar förra året, men jag har ännu inte fått nån Vänerlax.

Sen vet jag inte om jag vågar hoppas på nån tur till Nordvärmland och de små bäckarna och de söta bäcköringarna, med Tony och kanske Nolle... Det kanske blir nästa år..
Men lite på gång med andra ord...

Vi hörs...

Ålderdomen

Hittade en text jag skrev i oktober 2012. Den var rätt naken och hemsk. Då vågade jag inte lägga ut den, men nu vågar jag.
"Tanken liksom lämnar mig inte. Jag vet att den är skamlig och de flesta runt omkring mig förnekar det bestämdaste att de någonsin tänker på den. Och om de närmar sig ämnet så kanske de skrattande ursäktar sig att det är ett stelt knä eller en ond rygg som spökar. Inte ålderdomen i sig. Men jag, jag är rädd för ålderdomen.

Att inte mer få vara ung, tokig, snygg, populär, rockig, på fest, på pub, på konsert, på väg! Att inte få ha coola kläder som man bär upp med en självklarhet som om man ägde världen. Jag räds att jag blivit så fet och så jävla trött jämt. Jag är less på att inte några kläder ser bra ut. Dom ser ju bra ut på skyltdockan. Jag är less på att ta på mig kläder överhuvudtaget ibland för inget passar. Jag är trött på hur gammal mitt gråa hår gör mig. Och när jag ska spela med ett band igen undrar jag hur tusan det ser ut med en lönnfet, tunnhårig, gråhårig gubbe som rockar loss om om han trodde att han var 25. Eller 18, eller åtminstone 30. Hur skulle jag se på en sån gubbe. Jag vet inte. Idag kan jag tycka att det är ok. För andra. Men när jag var 18 eller 25 så hade jag nog ärligt talat skrattat lite överlägset och tänkt att om jag stått på den där scenen hade jag ägt! Ja jag räds ålderdomen.
Finns det nåt att säga till dess försvar. Jodå, det finns det självklart. Men just till dess försvar springer vi rätt ofta och rätt ivrigt så det behöver jag inte göra. Det skulle bara vara ett sätt att be om ursäkt för vad jag nyss vågade erkänna. Och det är väl ofta så vi gör. När vi någon gång ertappas med byxorna nere och med skam få erkänna att vi verkligen oror oss för vart ålderdomen för oss, så skulle det innebära att vi erkänner oss svaga. Rädda. Att vi inte längre är vad vi var. Och ömkligt nostalgiska. Usch och fy!

Självklart skull jag vilja skriva att ålderdomen är mognadens och visdomens tid. Och att man känner sig tryggare. Jag vet inte hur mogen jag blivit. Det är nog något jag känner att ja borde säga bara när vi pratar om ålderdomen. Det är ju ett jättebra försvar. För att bli gammal. Nej, när jag tänker efter är jag nog rätt omogen fortfarande. Jag blir riktigt förvånad varje gång jag ser ett foto av mig själv idag. Vem är han där som ser på mig tillbaka? Jag vet att den beskrivningen är jag ju inte ensam om. Men det är så det känns. Det stämmer liksom inte. Missförstå mig inte. Det finns ingen där som känner sig som 25 innanför skalet. Nej själva livet gör det omöjligt att känna mig sån. Men att se den där döingliknande saken stå där och glo med sin gamla ögon gör mig bara ännu lessnare och tröttare. När hände det där?

Är då livet meningslöst? Nej för fan! Finns massor av kul att göra. Och tråkigt. Och nödvändigt, ja framförallt en massa som är nödvändigt. Diska, lämna på dagis, diska, laga mat, städa och bädda. Fast just bädda är jag nog inte världsbäst på. Sen ska ju gräset klippas, och slyn ska rensas så den inte tar över. Å så ska man på en massa födelsedagar. Fast i min familj har det tunnat ut med den sorten. Rejält. Det är nåt som känns trist. Men folk dör och relationer dör. Vänner man hade för livet finns där inte längre, inte för att de är döda, nej bara relationen. Och det gör också ont. Och påminner mig om att jag går vidare i livet. Mot den andra delen. Sluttampen liksom. Är det en nedräkning? 46 år. Ja 46. Snart 47.

Det här skrev jag för nästan 1 år sedan, lite har ändrats, men jag gillade texten.... och tankarna, att jag vågade tänka dom.. och nu att jag vågar skriva dom.

Sen dess har jag liksom landat lite i mig själv. Känns som om ja orkar bara vara lite mer, å så har jag gått å gift mig, av kärlek. Och dagarna känns ljusare och gladare, dom liksm lite allt mer ofta nu. Å så har jag faktiskt slitit och fått bort 23 kg från den där trötta kroppen, som inte är riktigt lika trött längre. Men visst finns den där, ålderdomen, och liksom lurar på mig och retas. Att när som helst kan jag gripa dig igen. Så akta dig. Men just nu idag 130317, så känner jag mig tvärtom, levande.

Länge sedan jag var här och skrev

Ja det var ett tag sen det blev nåt inlägg här.. Men livet rullar på och nu ska jag och Yvonne gifta 121212 blir vårt datum. Vi har lovat varandra att gå i passion tillsammans. Var och beställde en bukett till bruden, på Herrhagens blomsteraffär... Där är ju liksom där jag köpt dom få blommor jag gett till min kära Yvonne... Får kanske bli bättre på det de nästa 11 åren.. Ja det är 11 år vi varit tillsammans i januari.. Härliugt att hon stått ut, och förhoppningsvis, till och med troligtvis, har jag gett henne nåt som fyllt på hennes liv också på samma sätt som hon gjort för mig i mitt liv.

Det enda jag önskar nu är att hon skulle gripas av fiskefeber och följa mig på mina fisketurer, å så kan vi få vår lille Albert att bli en fisketok, så är alla semestrar och lediga helger räddade...

Lite fiske har det såklart blivit under året. Här från bäcköringsfiske med Tony i norra värmland, det har blivit gösfiske med Pelle i Molkom, det har varit öring och aborrfiske med Nolle i Ekshärad, aborrfiske på Vänern såklart, lite flugfiske, för lite, lite fiske med svärfar Bertil, oxå för lite, lite trollingfösrök i Vänern, senast förra veckan i -10 grader, men utan fisk... Nu ser jag fram emot att få pimpla, och det redan på söndag...

Hej så länge...

Och vårens första fiske på Vänern... 23 mars 2012

Jag och Bertil tog någratimmar på sjön en underbar dag i mars..

Gässlingarna...

Är det val av drag här eller?

Ingen dålig dag att åka ut...

Och efter lite tvekan så fick Bertil greppa spöt...

En vacker blank fisk. 62 cm, precis över minimått. Och klippt. Bertils första på spö...

Lax eller öring..?
Kan fortfarande inte det där. Känns som en lax...

Och vad fick jag? Alltid gädda! Men det blev en lång härlig fight på ett rätt så klent spö! Trevligt!

Lite familj o lite vinter...

mars 2012

Det blev lite vinter även om den regande bort med jämna mellanrum...
Maia o Albert på Färjestad...

Albert älskar vit gröt...
Frukostdags - Albert på Färjestad...

Vi fick tillgång till Nolles stuga i Sälen - vecka 9. Underbart!
Å så fick vi försöka lära Albert lite skidor.. Gick väl sådär.. Men en underbar helg med Mia, Patrik, Stella, Albert, Yvve o jag...

Albert i Sälen

Patrik, Mia Stella o Thomas
Patrik Stella Mia och Thomas... soligt värre...

Albert o Yvve och en härlig vinterdag...
Dom är inte lätta att fånga på bild samtidigt. Det här var det som kom närmast.

Lite isar vintern 2011-2012

2011-2012

Blev inte så mycket isfiske i år...
Men några turer blev det och några härliga dagar på solbelysta, blanka isar..

Tova o Pelle på Böckeln, Lindfors...

Pelle - Böckeln...

Tova - Böckeln

Pelle - Mangensjön. Snacka om blankis... men ingen fisk...

Yvve o Albert, Lövnäsviken. Blåsigt och kallt.
Tog inte lång tid innan vi drog i land och grillade istället.

En blåsig kall dag på Lövnäsviken
Vad ser vi där borta? Värmen? Vår förlorade fiskelycka?
Nej mamma som dragit igång grillen. Mums...!

Mamma värmer Albert... och korven..

Men det blåste kallt och vi gav upp och åkte hem och värmde våra frusna själar under varsina filtar i soffan..

Lite musik från Förr....... Detroit - Hollywood Indians

Detroit

Trolling Vänern 2011 Första gången

Å för mig blev det en gädda..
Men Victor och Jakob lyckades desto bättre... med en varsinn laxoch varsinn öring.
Christer fick en fin liten öring.
Ville ju ha lax fick gädda trolling Vänern 2011
Drillar gädda - hoppades på lax eller öring...

Victor fångar fin lax (eller om det var här han drar en öring..)
Victor med blank fisk på kroken...

Lite avundsjuk blir jag ju...

Den frog bra... en härlig fajt.. den finns där ute för att växa till sig lite till.. Välkommen åter..

Jakob lite smånöjd va?

Jättefin Öring.. fick simma tillbaks... Väx till dig och ta nya tag...

Och här kommer en liten film...

Johan från Fishing Värmland (tack för en trevlig tur..) Victor Jakob och Christer... spanar in ekolodet.. finns det några siklöjor...

Tärnaby och Saltdalselva sommaren 2011

Klart att jag måste dokumentera min fiskeresa till Lars, Sofia och Zensi. Men jag har inte fått tummen ur. Men lite foton måste jag ju lägga upp såklart...
Så här kommer dom.. Umeå, Tärnaby och Saltdalselva i Norge - mitt livs fiskeresa så här långt! Sommaren 2011.

Lars hade en fin öring på sitt uthus - Umeå. Lovade gott inför resan
Härlig öring på Lars hus i Umeå.. bådade gott inför resan...

Zensi visade sig vara en underbar reskamrat och jag förstår Lars och Sofias kärlek till den hunden...
Här står han vid Djupforsen som vi stannade till och beundrade på väg till Tärnaby. Djupforsen, är det inte där Mulle Meck och Buffa håller till?

Vi startade en eftermiddagsfisketur i Tärnabyåns nedre delar men ingen av oss hade nån tur där..
Men vi var igång. Vi såg några riktigt stora vakande öringar men de var för svåra..

Så vi satte oss i bilen och for upp till Saltdalselva. En magisk plats långt upp i Nordnorge.
Norges drottning kallas älven. Alta är kungen tydligen... Till vänster om mig hoppade en kort stund senare en lax..
Men den fick jag inte...

Lite fler bilder från Saltdalselva. 4 underbara dagar. Men ingen lax. Jag som är helt nybliven flugfiskare kände mig bra vilse i det här området. Alla kom med gigantiska spön, tvåhandsspön. Och pratade vattenstånd och laxar på över 10 kg. Och jag hade mitt nybörjarspö.. lite vilse som sagt. Provade lite med haspelspöt oxå men.. Inga fisk på den här delen av resan...

Lars väljer bland laxflugorna...

Jag försöker iallafall.. Fick oxå chansen att prova med Lars olika Sage tcx spön, både enhands och tvåhands. Inte så lätt, och just då kände jag både frustration och lite besvikelse över utebliven fisk blandat med föundran och beundran inför det vackar Norge. Nu i efterhand känner jag bara att jag fått se och uppleva en magisk plats och
lärt mig en hel del på kort stund i mycket trevligt sällskap... Och har fått ett sug att återvända.. Köpt en film om laxfiske med enhandsspö.. Naturligtvis var den norsk!

Men vi återvände till Tärnaby och en fantastisk plats. Och snart fick vi fisk. Mycket fisk. Och på torrfluga.
Klinkhammer funkade äst för mig. Det skulle vara fullt med mygg och knott, men de var som bortflugna när vi kom dit i början av augusti. Det var dock massor av bidios, hårmygg(?). Sävliga mygg som inte gjorde oss nåt förnär, men som öringarna gärna mumsade på. Lars hade bundit upp lite flugor som imiterade och han fick på dom.

En är Lars och en är min. Underbaa färger eller hur?!

På natten fick vi 5 grader så det var tur att jag köpte en mössa innan vi for..
En underbar plats..

Lägerplatsen

Filéat och klart

JAg borde väl se lite gladare ut.. den är ju fin...

Lars leder in öring - Tärnabyån

Härlig färg... Härlig kraft..

1, 5 kg öring. Den hade morgonens fluga i mungipan. Det var alltså andra gången jag lurade honom...

Stolt flugfiskare... - Jag!

Alll things mst come to an end.. och nu var det dags att fara hemåt...
En lång promenad med en rejäl packning väntade. Vi var ju inte på nån turistcamping precis...

Dags för en blåsig helikoptertur...

Och innan jag länmnade Umeå och Lars med familj bjöds jag på ännu en underbar maträtt av Lars..