Ekshärad - öringfiske - bor på en ö...




3-4 juni 2011 - en fredag och lördag
 

Vi hade fått ihop det och skulle sticka iväg en tur på lite fiske. Läst lite på nätet om det där stället vi skulle till. Lät lovande. efter lite mailkontakt fick jag tips på stuga, båt och bra öringsjö.... Ringde och fick alltihop ruggigt billigt... 220 kr/man med alltihop (inkl fiskekort). Ja, kostnaden skulle iallafall inte hindra oss.

Så vi for upp emot Ekshärad. Fulla av fiskefeber och förväntningar.  Fast jag tänkte att 1 fisk och jag blir nöjd...

Och vi fick två fina dagar. En härlig herre, Stig mötte oss och berättade vart vi skulle och vad som skulle funka att fiska på i sjön hade han tipsat om tidigare. Vi tyckte allt lät lite för bra..

Men kl 18 på fredagen, efter en jobbdag avslutad lite tidigare än vanligt så satt vi i en liten härlig båt, vid en härlig liten sjö, mend ett underbart väder, på väg till ön som vi skulle spendera lite av natten i.Nolle laddar med nachochips
Nolle laddar med lite energi för att orka ro över till Holmen...

Bara att få bo på en holme mitt i fiskesjön. Häftigt.Ekshärad 2001 juni - Fiske Thomas Nolle
inkvartering i stugan. På väggen satt gamla teckningar av fångde fiskar.
De flesta var från 1955 så lite oroliga blev vi. Fanns det nån fisk kvar?

Sen kom vi ut på sjön... och fiskade ivrigt. Förivrigt. Det vakade vilt runt oss och vi tog det allt annat än lugnt så om det skulle finnas nån fisk kvar runt oss så skulle den vara behöva vara "hörselskdad". Så vi jagade runt efter vak utan framgång. Men till slut så tog vi det lugnare efter att fångat några abborrar.







Det lugnade våra ivriga fiskefebriga själar. Sen tog vi och rodde lite drag. Och när vi båda skrek till att vi trodde vi fått fisk. Så visade det sig att Nolle drog det längsta strået. Jag drog bara sjögräs. attsingen. Hmm.. grattis Nolle...



Men det gav oss ändå en viss ro. Jaha. Det finns iallafall Öring. Trots alla vak kan man ju misströsta när inget fastnar på kroken.

Sen gav vi oss på lite flugfiske. Två totala nybörjare på flugfiske. Men vi såg ju hur det kläckte, och vakade. Och det var sjösandsländor som det kläckte massor av. Jag är ingen expert men det var vad han sagt det skulle vara vår kära Stig. Ja, ivriga, högljudda och lite klantiga, Nolle tappade spötoppen, jag fick bara trassel, rönte vi inga större framgångar förrän.. så plötsligt ändå; Ett rejält hugg på Nolles spö... Oj vad han jobbade och trots mina proffsiga" tips så fick han upp den fint i båten till slut och jublet bröt ut. En fin öring som visade sig väga 1,1 kg.


Nolles flugfångade öring. Kolla in fenan... wow... kolla in minen på Nolle...


den öringen är värd två bilder...


..och en film!

Och jag då.. Jag fångade några abborrar denna första dagen. totalt på båda dagarna blev strax över 30 abborrar.


Lite besviken efter att inte få gå och lägga mig med en öring att skryta om...

Men Nolle bjöd ju på lite fin öringfilé i folie med salt och en uns citron peppar. smarrigt värre...

Kolla in färgen på öringköttet.. härligt knallrött....klockan är väl runt tolv på kvälle/natten...


Mums...


Självfångat smakar bäst...
......
......

Men nästa dag var jag uppe klockan 5 och kokade kaffe och lagade till gröt som jag skulle bjuda Nolle på.

Jag gör dig nog besviken säger han, men kaffe och snus är min frukost.. jaha.. tänkte jag. Jag vräkte i mig iallafall..
 
och lite hårt bröd och mjukost på tub.. perfekt start på en dag...  Och på't igen.

Nu blev det min tur. Tyvärr inte på fluga..





och en film på min öring...


Men en fin öring och jag kunde fiska lugnt resten av dagen fram till lunch.
till lunch blev det lite korv och Raviolli. Inga kulinariska drömmar kanske men mätta blev vi.
Och sedan en vilostund vid den magiska stugan.

Kaffekokarn som står där köpte jag in strax innan vi åkte. saknades till Trangiaköket.
Hittade den där på solareturen för 30 kr. Ett fynd! Stugan till höger är under byggnation.
Den kommer kosta 500 kr/natt. Vi fick vår stuga gratis!

Ja, vi gav oss ut igen, men orken och lusten infann sig inte riktigt. Själv hade jag jätteont i ryggen och kände att jag blev gnällig. Men så är det att bli gammal. Orkar inte sitta i en lite roddbåt i mer än ett dygn.. Och blåsten från norr gjorde att det trots värme inte blev läge för nåt flugfiske, iallafall kläckte det inget och vi ville ju fiska torrfluga isåfall.. Så vi gav upp framåt sex, sju på kvällen. Vi hade ändå fått oss en trevlig fisketur...

Och vi återvänder gärna...











Kommentarer
Postat av: Anonym

Där njuter du allt av livet va kära pappa :)

2011-06-08 @ 19:46:33
Postat av: Pappa

Yepp!

2011-06-09 @ 09:23:51
Postat av: Emelie

Jag råkade snubbla in på din blogg av en ren slump och jag har läst några av dina inlägg - det märks att du gillar att skriva :)

2011-07-13 @ 00:22:50
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0