Jaha... VAB - sjukt barn med andra ord

torsdag 28 januari 2009

Det är ju så... att nu börjar livet när man ständigt får hem nya bakteriefloror som vårt barn plockar upp på dagis... eller som jag plockar upp på skolan... å så blir det sjuka vuxna... eller sjuka barn... Nu är det Albert som är magsjuk så det blir VAB imorgon - Vård Av Barn. Det har ju en fördel. Det är ingen karensdag. Annars när vi är sjuka så kostar den där jävla karensdagen runt en 1000-lapp. Har man råd med det? Tveksamt.
Menjag vill ju inte bli magsjuk för jag har en pimpeltur inplanerad tills imorgon. Tänker inte tala omtill vilken sjö för då kommer det väl nån elev och tar den stora fisken för mig. Och äter upp mina mackor, lånar mina spön eller spiller ut min choklad. Eller går mig på nerverna. Nej, det sista var inte snällt sagt. Det finns elever (eller en elev) som faktiskt har både egna saker, fika och tålamod och det är möjligt att han följer med på fisketur... Om nån undrar över isens beskaffenhet så var vi där och kollade igår. Den var mellan 3-4 dm. Mer än vad jag hade trott och hoppats på.
Nu är det bara abborrarna som ska vara på hugget oxå. Men det är ju åt högtryckshållet enligt SMHI på lördag. Några friska minusgrader och solchanser. Så det ska nog kunna bli en skön dag i vilket fall.

Ojdå... nu snöa jag in på fisket igen. Enkelspårig, intresserad eller kanse t.o.m. besatt. Äsch, det är ju kul!

Mer fiske. Fick min nya fiskerulle igår. En Shimano Technium 3000 FB.

Vicken jävla gös...

tisdag 20 januari... hemma och sjuk

I lördags så hade jag gjort mig redo för en heldag på isen...
Allldeles själv skulle jag få ta mina mackor, min thermos och fiskeprylar och dra upp lite abborrar:::
Men nånstans hade jag en tanke på att jag skulle få chansen att lura upp en härlig gös oxå...
Molkomsjön var målet för min dag...
Jag hade med mina löjor som jag fått av Claessons på domarevägen, ja Anki och Bertil alltså, Yvves kära föräldrar.

Ja, anländer till isen, ser två pimplare som redan suttit en stund, antar jag då jag själv tycker att jag är sent ute när jag anländer srax efter kl 10. Fort ut och borra... Tar en stund innan jag är i samspråk med en av pimplarna... han har bara dragit upp en abborre... hmm... det ska nog gå bättre för mig tänker jag lite tävlingsinriktat... I Mitt tredje hål så får jag då kontakt. Det darrar till lite i det tunna lätta pimpelspöt. Jag har på en Krylbo-Olles VM-pirk, inhandlad på Tradera såklart och den kom med posten så sent som igår... Det sitter en maggot på limkroken. Ja, första fisken! Ojdå, den var liten.
I Med pirken igen. Aha... strax sprattlar ännu en abborre på kroken. Ajdå, liten, släpper i igen.
Så ringer telefonen. Robin, en elev. Och då jag jobbar i Molkom så är han inte långt borta.  Han frågar var jag är. På Hammarö ljuger jag, men han hör nog att jag inte är riktigt ärlig. Till slut får han ur mig att jag är på hans hemmplan.

- Då kommer jag, ropar han glatt!
- Okej säger jag.. hmmm.. nu får jag inte ha äggmackorna ifred tänker jag lite surt...

Efter samtalet beslutar jag mig för att ta fram löjorna och det större ismetesspöt med haspelrulle. Tänker att jag ska ge gösarna en chans...
Jag hinner prova i två-tre hål innan Robin dyker. Utan spö och med en keps i det kalla vädret. Jaha, säger jag. Då får du prova med mitt spö och löjan då... jag tror inte på det längre säger jag.
Jag vet inte om det är första eller andra hålet. Hans spö viker sig dubbelt. Och vi får en kamp som heter duga. Fisken drar så mycket så jag ropar upphetsat att det måste vara en gädda. Eller är det en gös, flämtar jag när jag ser hur gul den är genom den blanka isen. Så ser jag munnen! Ddet är en gös! Den är stor, den är fin...!
 Hur ska vi få upp den. Hålet känns för litet. Och gösar är vassa! Men det finns inget att tveka kring, jag tar spöt från Robin och kör ner handen i hålet och får ett grepp i gällocket. Så är den uppe...

Den är stor, den är fin... och den är Robins... faaaan faaan faaan.. Jag bitter och avundsjuk... nä inte jag inte... jag har ju fått gös förr, två som var så små att de inte ens fick tas upp, och en som jag tog upp som egentligen, nog var för liten den oxå.. så kommer Robin... Vad kan den här väga... vi gissar runt 3kg...
Aj aj aj... Grattis Robin.... säger jag, med en hel del avundsjuka i rösten.

Lite senare sitter jag intensivt fiskande med löjan och spöt. Vill inte ge upp. Robin erbjuder sig ibland att hålla i spöt medan jag borrar hans hål.
-Aldrig i livet säger jag och sätter istället fast spöt i ryggsäcken då jag måste borra nya hål till Robin. Jag vill inte riskera att han får nästa gös... som ju ska vara min.

Vi har två rejäla napp, som vi tappar efter lite fight. Den ena kan ha varit ännu större än den vi fick upp. Det var såklart Robin som fick det nappet på ett tunnt litet pimpelspö, med en balanspirk på. Jag tar över och kämpar ett tag och tror en stund att det är bottennapp på nån tung gren eller nåt, men när det drar iväg åt sidan rejält så inser jag att det är nåt riktigt rejält på spöt. Men, tappar. Åh, nej...
Senare fick jag åter ett halvokej napp, på löjan. Kämpar en stund men jag tappaar också den. Attsingen!!!

Senare på kvällen ringer Robin och säger att han vägt den och att en vägde 4,5 kg.. När jag ser bilderna så tvekar jag på den vikten, det kan ju vara en tokig våg... men stor var den... Kan det vara runt 3 kanske?

Nu tänker jag mest... När blir nästa pimpeltur. När blir det min tur. Jag vill oxå ha en sån där gös... Vilken jäkla gös...

Vicken jäkla gös Robin

Imorgon bär det av ut på isen...

onsdag 14 januari 2009

Jag och mina stackars elever som tvingas ut i den eländiga naturen,
det irriterande solskenet och en äckligt frisk luft...
Och till råga på allt kanske dom måste sätta en äcklig maggot på pirken,
och har dom riktig otur får dom napp oxå
 och kanske måste bryta nacken av en abborre...
Och när dom blir hungriga får dom nöja sig med  grillkorv och O´boy
Det är ju helt otroligt vad jag utsätter mina elever för....
Risken finns oxå att dom där abborrna ska rensas och ätas oxå... hmmm...
Ingen hejd på eländet med andra ord...

/Thomas

och här är resultatet... Olles tre fiskar... Robin blev FF men det tar han väl igen nästa gång...
själv fick jag en mini mini... knappt värt mödan... men det var solen och turen bara i sig...

Nåt att lära av?

Hmmm.. ja det är väl det här som kallas drogkarriär...

Nya besök på isen...

måndag 5 januari 2009

söndag fiske med Per.. två små fiskar och en ok....
Sen hade jag, upptäckte jag när jag kom hem, tappat Bertils isskopa... ajajaj...
Men det gav oss en orsak att besöka isen, inte för fiske men bara att va där...
Så här kommer lite kort från dessa två dagar...

Thomas och mer isfiske
  Yvve o Abbe på isen Maia på isen igen
Yvve  på isen Thomas på isen Hammarö  Abbe på isen

Härligt Härligt Härligt !!!

Å så lyssnar jag på Spiritualized samtidigt som jag håller på med det här... hmmm...
I think I wanna tell the world... Probably ain't listening... Come on...
I think I'm alive... Probably just breathing...
sen är det lite annat som den där låten slår an oxå som väl bara Åke vet vad jag menar...

En bild säger mer än tusen ord!

Thomas har fångat sin första pimpelfisk... Det gick bättre sen.. De blev större alltså...