Fiske i norr Juli 2016

 
Fisketur i norr....
Ja, det var riktgt länge sedan jag gjorde ett blogginlägg här. Men det är lite kul att ha en resa som denna dokumenterad på bloggen och inte i ett facebookflöde som bara rasar ut och försvinner i etern. 
 
Det var jag och Lars som även detta år besämt oss för att ta oss upp i norr för att få känna av de härliga fiskarna i vildmarken. Som vanligt var det osäkert. När åker vi? Åker vi? Men allteftersom resan planerdes kändes det också att det var på riktigt. Vi skulle få till vår vandring över fjället för att nå en härlig campingplats och en bra fiskekrök i ån...
 
Resan upp.. Jag tog bilen upp till Lars och Sofia som en första anhalt på redan upp. Så här vackert bor dom där uppe i prinsens trakter... Ockelbo. 
 
 
Och hundarna hälsade mig välkommen. En ny hund skulle jag få lära känna denna resa. En ung, lite småvild valp vid namn Shiro. En Akita...
 
Men nu till resan upp. Det började med att vi for upp genom Sverige till fina vatten runt Tärnaby. Vi träffade Nils-Peter som bjöd på en rejäl grillmåltid innan vi testade fiskevattnen runt Solberg som en första test av hur det skulle bli att fiska. 
 
 
Vakade rejält när vi kom ut till vattnen runt 21-tiden. Lars lyckades såklart pricka in resans första öring. På lånad rulle och lina...
 
 
 Öring från Solberg...
 
Sen var det dags att vandra upp till nya fiskevatten. Var vill vi inte riktigt berätta men fint är det... Men själva vandringen blev en rejäl prövning. Lars hade fyllt på förrådet ordentligt med utrustning för sig och sin hund. Men med lite kraft och vilja kom vi till slut fram och kunde slå läger.
 
 
 Vandring över fjället...
 
Lite trött ser även jag ut...
 
 
 Lägret i starten...
 
 
 Lite fiskar hittade vi också...Tror detta är min tredje öring, morgon två...
 
 
 Spanar efter fler öringar i regnet...
 
Och det blev fler... Vissa dagar blev det fisk varje gång vi gick ner till vattnet. Det var bara när regn och blåst gjorde det svårt som jag blev utan vid två tillfällen.
 
 
 Regn o blåst hindrade inte Lars såklart. Han tar fisk i alla väder.
 

 Här en av mina öringar från ett stilla soligt vatten. Inte lätt men oerhört kul när den här bet på. Hade en öring framför mig i en djuphåla som gick runt och åt oavbrutet men den bröt sällan vattenytan. Så jag band på en lite tyngre nymf som jag lät sjunka ner mot hans glupska mun. Det fungerade...

 Det blev inte bara fiske. Lars fotade en del med sin kamera och vi vandrade runt i omgivningarna och bara njöt tillvaron...
 
 
Självklart fick de flesta fiskarna simma tillbaks men nån fisk blev till en go middag oxå..
Här hittade vi ett enkelt sätt att tilllag öringen.. Mums... en tunn sten över elden sen var fisken redo att slukas av hungriga fiskare...
 
 
 Var vi vakna tillräckligt länge fick vi se en och annan solnedgång oxå..
 
 Här passerade vi på vår vandring uppåt... Vackra platser är en viktig del av resan. 
Och att slita och gå är också en del av resans charm och minnesskapande...
 
 
Och fiskarna var starka och kämpade väl... Här är en som jag släppt tillbaks efter fångst och som står och samlar krafter innan den ger sig av igen... 
 
 
En fin fisk av Lars...
 
 
Sen var det till slut dags att gå hem. Trötta och nöjda och med lite lättare packning gick hemfärden både snabbare och lätare. Stinkande kläder skulle snart bytas mot bastubad i Tärnaby... =))
 
 
Var tvungen att ta en liten extra halvkilometer upp på en liten topp vi passerade.. Nästan 1000 m.ö.h.
 
Finns massor mer att berätta men nu har jag lite av resan som ett minne här på bloggen...
See Ya...
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu läste jag min egen blogg. Minnen väcks, drömmar väcks...

2017-01-06 @ 16:46:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0